De symbolische waarde van Playmobil

Gisteren stelden we in de Romaanse Poort in Leuven onze nieuwe website voor.
Het werd een gezellige avond, waar ook de nieuwe missie, visie en huisstijl werden toegelicht door enkele van onze vrijwilligers.

Ter informatie: op de foto’s is geen publiek te zien. Dit is een bewuste keuze, omdat we de anonimiteit van de deelnemers willen waarborgen 😉


Oranje

In de nieuwe huisstijl vinden we de kleur oranje terug, omdat die hoopvol en warm is. En ook omdat we geen definitieve breuk wilden maken met het verleden: we willen een traditie verderzetten en verder bouwen op de werking die ANBN de afgelopen 35 jaar al geworden was. In het vorige logo kwamen de kleuren wit, zwart, grijs en oranje voor. We kozen ervoor om het oranje en wit te behouden.

Logo

Het nieuwe logo nodigt uit tot gesprek (een tekstballon), maar toont ook dat we met anderen in gesprek willen gaan (samenwerken), door te luisteren en goed te informeren en ervaringen te delen. We zetten meer dan vroeger in op het samen zoeken naar wat kan bijdragen tot herstel, zowel vanuit het perspectief van mensen met een eetstoornis als vanuit het perspectief van de familie.
logo anbn

 

 

 


Playmobil

Een vraag die ik intussen al een paar keer kreeg is waarom we in de nieuwe huisstijl hebben gekozen voor Playmobil.

  • Vertrouwd en betrouwbaar
    Heel wat generaties zijn opgegroeid met de alom bekende poppetjes en hun attributen. Het roept meteen herinneringen op, wat tegelijk een vertrouwd gevoel geeft. We hopen met onze vereniging ook een vertrouwde partner te worden. 
    Verder is dit speelgoed degelijk en betrouwbaar van kwaliteit. Zo wil ook ANBN bekend staan: als een degelijke en betrouwbare partner in de (zelf)zorg bij eetstoornissen. We willen er stevig staan!
    20150219_8113

 

 

 

 

 

  • Universeel en anoniem
    Iedereen kan zich herkennen in de figuren, die erg divers zijn en ook mee evolueren met de tijdsgeest. Tegelijk kan een figuurtje ook symbool staan voor zovele personages, die in ontzettend veel verschillende situaties kunnen figureren. De verhalen die onze vrijwilligers en ervaringsdeskundigen willen delen zijn voor een stuk wel individueel, maar tegelijk zitten er ook heel wat universeel herkenbare thema’s in. Verder zijn de Playmobil-figuurtjes een manier om uit te drukken dat we werken met mensen, met verhalen, zonder er een gezicht op te moeten plakken. Mensen zijn bij ANBN ook anoniem welkom, zonder hun persoonlijke informatie (identiteit) te delen.
    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • Speels creëren
    Herstellen betekent vaak dat je uit de ‘comfortzone’ (de veilige hel) van de eetstoornis moet durven stappen. We willen mensen daartoe uitnodigen door humor en zelfrelativering te gebruiken, door creatieve uitdagingen aan te gaan en zo hun eigen herstelproces (mee) vorm te geven. Playmobil staat dan ook symbool voor het creatieve en speelse, dat mensen kan helpen om vastgeroeste patronen wat losser te maken.

    Foto’s van Hein en Frans.

20150219_8097 20150219_8100 20150219_8101 20150219_8104

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.